Abstracts 21 ( 2 )
SPECIAL ISSUE: 'BEAUTY AND HEALTH'
ALEXANDER EDMONDS & SJAAK VAN DER GEEST
Introducing ‘Beauty and Health’
The authors discuss the concepts 'beauty' and 'health' and their ambiguous relationship. The quest for beauty is perceived both as an enhancement of health and well-being and as a health risk. The article is an introduction to a collection of six anthropological essays on beauty and health.
[beauty, health, culture, anthropology, body]
De auteurs bespreken de begrippen 'schoonheid' en 'gezondheid' en hun ambigue relatie. Het streven naar schoonheid wordt soms gezien als een bevordering van gezondheid en welbevinden en soms als een bedreiging daarvan. Het artikel is een inleiding bij een themanummer van zes antropologische essays over schoonheid en gezondheid.
[schoonheid, gezondheid, cultuur, antropologie, lichaam]
ALEXANDER EDMONDS
Beauty, health and risk in Brazilian plastic surgery
In this paper, I take up the theme of the volume by analyzing the dynamic and sometimes conflicting relationship between 'health' and 'beauty' in the practice of cosmetic surgery. Approaching Brazil as a case study, I show how cosmetic and medical rationales are merged within a broader field of ‘aesthetic medicine’ that manages female reproduction and sexuality. Beauty effectively becomes an integral dimension of health. But drawing on an analysis of the larger historical conditions that shape the use of medical technologies, I argue that a cosmetic logic can also conflict with the goal of health, and minimize perceptions of risks associated with surgical interventions.
[health, beauty, cosmetic surgery, health risks, Brazil]
De auteur analyseert de dynamische – soms conflicterende – relatie tussen ‘gezondheid’ en ‘schoonheid’ in de context van plastische chirurgie. Met Brazilië als voorbeeld onderzoekt hij de ‘therapeutische rationale’ voor cosmetische ingrepen waardoor deze feitelijk een medische status krijgen. Hij analyseert verder hoe cosmetische en medische overwegingen samenvallen in het brede veld van ‘esthetische gezondheidszorg’ dat zich richt op reproductie en seksualiteit bij vrouwen. Schoonheid wordt zo een vorm van gezondheid. Maar gezien het feit dat deze esthetische en erotische idealen gekenmerkt worden door raciale en politiek-economische ongelijkheid betoogt de auteur dat een cosmetische logica ook kan botsen met de doelstelling van gezondheid en de risico’s van plastische chirurgie minimaliseren.
[gezondheid, schoonheid, plastische chirurgie, gezondheidsrisico’s, Brazilië]
INGUN GRIMSTAD KLEPP
Does beauty come from within?
Beauty and well-being in Norwegian spas
Norwegians pay large amounts of money – and undergo extensive treatments – to obtain beauty. Apparently, external beauty is important and can be appropriated by personal effort. This article explores the relationship between internal and external beauty as it is reflected in Norwegian spas. Two concepts are central to the discussion: beauty and wellbeing (or comfort). This article is based on an analysis of magazines, internet advertisements and field notes from spa visits.
[beauty, well-being, comfort, spa, consumption, Norway]
Mensen in Noorwegen betalen grote bedragen en onderwerpen zich aan uitgebreide behandelingen om mooi te worden. Uiterlijke schoonheid is blijkbaar belangrijk en kan in hun opvatting door persoonlijke inspanning verkregen worden. Dit artikel onderzoekt de relatie tussen innerlijke en uiterlijke schoonheid binnen de context van Noorse Spa’s. Twee begrippen staan centraal in deze discussie: schoonheid en welbevinden (of ‘comfort’). Het onderzoek voor deze beschouwing is gebaseerd op de analyse van tijdschriften, internetadvertenties en aantekeningen tijdens bezoeken aan Spa’s.
[schoonheid, welbevinden, comfort, Spa, consumptie, Noorwegen]
DEANNA J TRAKAS
The belly beautiful: Unveiling the pregnant body
Pregnancy is a testimony to the good health of women, couples and society. Women are said to be at their most beautiful when in the ‘glow of pregnancy’. Pregnancy is also seen as a time of danger; for generations the woman ‘with child’ must be protected from malevolent forces and in contemporary obstetric practice the label ‘high risk pregnancy’ hovers over the months of waiting. Women are expected to be vigilant about their body during pregnancy, attentive to clinical tests and ultrasound imagining of the foetus in order to identify risks and be compliant with obstetric protocols during labour and birth. The tenuous and complicated relationship between health and beauty during pregnancy is intertwined with the umbilical cord of the intrauterine environment and the gravid belly with its own navel. Pregnancy is disguised by metaphors and euphemisms; alluded to in fairy tales; brought out into the open in creation myths and then covered again in mystery. The expecting belly appears in art through veiled strokes just out of the corner of the eye. The swelling belly is cloistered so as not to invite attention, admiration and even danger from envy and the evil eye. Billowing attire obscures the contours of the blooming body and neutralizes suggestions of sensuality. This article explores the emergence of the pregnant belly into the spotlight (initially in the celebrity world of the early1990s) and discusses why and why now the pregnant belly can – or must – be unveiled.
[beauty, body, pregnancy, sexuality, aesthetics, Greek ethnography]
Zwangerschap is een teken van goede gezondheid van vrouwen, paren en de maatschappij. Maar zwangerschap wordt ook gezien als een periode van gevaar. Generaties lang moest een moeder ‘met kind’ beschermd worden tegen allerlei vormen van kwaad. Vrouwen worden nog steeds geacht extra waakzaam te zijn ten aanzien van hun lichaam tijdens zwangerschap en allerlei medische testen te ondergaan. Het verbergen van de zwangerschap met speciale kleding en achter metaforen en eufemismen past in die traditie van extra waakzaamheid. Aan die traditie lijkt nu echter een einde te komen. Dit artikel onderzoekt hoe, waarom en waarom nu de zwangere buik in de publieke aandacht is gekomen en steeds meer ‘ontsluierd’ wordt.
[schoonheid, lichaam, zwangerschap, seksualiteit, esthetiek]
LINA CRISTINA CASADÓ I MARÍN
Identity, emotions and the language of the body
Readings and meanings of bodily self-harm in young people
This paper approaches bodily self-harm from a hermeneutic perspective in order to analyse the relation between identity construction, emotional experience and bodily representations of affliction and malaise in young people. The point of departure is the concept of the individual body as a field with expressive possibilities that may either reproduce or subvert the normative body through strategies that may be interpreted on various levels as subaltern body images, forms of agency that defy hegemonic models of the body and canons of beauty, or responses to embodied feelings of alienation. The analysis of virtual communities that promote self-injury and self-harm allows me to address the question of social support networks that exist only in an online space where the body and its representations, contrary to expectations, are still playing a crucial role that exceeds the cyborg category and forces us to redefine and reevaluate the meanings of injured virtual bodies.
[identity, emotions, bodily self-harm, virtual communities, young people, Spain]
Dit artikel benadert lichamelijke zelf-beschadiging vanuit een hermeneutisch perspectief en onderzoekt de relatie tussen identiteit, emotie en expressie van onwelbevinden bij jonge mensen. Uitgangspunt is het individuele lichaam als expressie-mogelijkheid dat het normatieve lichaam kan reproduceren of afwijzen. Afwijzing vindt plaats door middel van strategieën die gebruik maken van verdrongen lichaamsbeelden en verzet tegen hegemonistische lichaamsmodellen en schoonheidsvoorschriften die gevoelens van vervreemding tot uitdrukking brengen. De auteur verdiept zich verder in de virtuele netwerken waarbinnen degenen die hun lichaam beschadigen communiceren. De lichaamsbeelden die in dit network gerepresenteerd worden dwingen tot een herdefinitie en her-waardering van de betekenissen van beschadigde virtuele lichamen.
[identiteit, emotie, lichamelijke zelf-beschadiging, virtuele gemeenschappen, jonge mensen]
LORI LEONARD
Experiments with ‘modernism’
The allure and the dangers of genital surgeries in southern Chad
In southern Chad female genital surgeries figure prominently in experiments with modernity. The surgeries were first practiced in the Moyen Chari region in the latter half of the 19th century. By the close of the 20th century they remained a first generation phenomenon in some villages. Inspired by the aesthetics of the post-surgical ‘coming out’ ceremonies, young girls defy their parents and local authorities and organize their own operations. In buying new clothes and surgical supplies and hiring women to cut and care for them, participants in the ceremonies show themselves as interpolated into the market-based circuits of exchange that increasingly order village life. The ‘coming out’ ceremonies allow them to affirm and display aesthetic preferences and styles associated with ‘modernism.’ Young girls’ embrace of the surgeries has touched off ‘crises’ of governance. Older people see young girls’ actions as evidence of the decline of ‘tradition’ and moral decay. Efforts to restore order and rein in young girls have taken different forms in different villages. Fines, sanctions, and writing technologies are used to regulate surgical practices, but differential access to surgery as an increasingly market-based technology is also implicated in the production of surgical futures that are far from uniform.
[female circumcision, modernity, performance theory, aesthetics, state, Chad]
In het zuiden van Tsjaad is besnijdenis bij meisjes een relatief nieuw verschijnsel en wordt – geheel tegen het gevestigde beeld – geassocieerd met moderniteit. Geïnspireerd door de esthetiek van de feestelijke ‘coming-out’ ceremonies na de besnijdenis organiseren jonge meisjes – tegen de wens van hun ouders en lokale autoriteiten – hun eigen operaties. De ceremonie stelt hun in staat hun eigen esthetische voorkeur en stijl te tonen. Ouderen zien de praktijken van de jonge generatie vrouwen als een verval van de traditie en morele achteruitgang en proberen die met sancties tegen te gaan.
[vrouwenbesnijdenis, moderniteit, ‘performance theory’, esthetiek, staat, Tsjaad]
ANASTASIA KARAKASIDOU
Modern aesthetics and the cancerous body reconstructed
This paper reflects on how aesthetic reconstruction of the breast that has been mutilated due to breast cancer sidetracks the discussion of breast cancer causality and prevention. Audrey Lorde envisioned breast cancer activism demanding to learn the causes of the disease. Instead, she was given the option of reconstruction, covering up and silence. This paper will argue reconstructing the body ravaged by cancer, is another form of the ‘conspiracy of silence’ characteristic of cancer diagnosis in the past, when physicians and patients avoided talking about the disease openly. Modern cancer patients, however, are proud of handling his/her diagnosis and treatment, empowered by the knowledge and options that science provides. By reconstructing and concealing cancer, however, physicians and patients are now conspiring to a new silence that renders the ‘face’ of cancer socially normal and aesthetically beautiful.
[breast cancer, reconstruction, mastectomy, beauty, biopolitics, embodiment, Greece, United States]
De auteur laat zien hoe de esthetische reconstructie van de borst na borstkanker de aandacht afleidt van oorzaak en preventie van borstkanker en tot eenzelfde samenzwering van stilte voert als vroeger rond deze ziekte heerste. ‘Moderne’ kanker patiënten mogen dan opener zijn over hun diagnose en behandeling, maar ook zij continueren de stilte rond de ziekte door deze ‘normaal’ en ‘esthetisch’ te maken, met behulp van de middelen die de medische wetenschap hun biedt.
[borstkanker, mastectomie, reconstructie, schoonheid, esthetiek, biopolitics, belichaming, Griekenland, Verenigde Staten]
IRENE DE VRIES
Bunamak: Oud of ziek? Dementie en zorg bij oudere Turkse migranten in Amsterdam
Little is known about dementia among older migrants in The Netherlands. The number of older migrants grows rapidly, however, and the Dutch health care gets more and more cases of dementing older people in the migrant population. The author sketches how children of Turkish / Dutch older people experience and perceive the dementia-like complaints of their parents and how they try to care for them. The article is based on anthropological fieldwork in 2007.
[Alzheimer, dementia, migrants, geriatrics, old, care, illness, Turkish, The Netherlands]
Over dementie bij oudere migranten in Nederland is weinig bekend. Het aantal allochtone ouderen groeit echter sterk en de Nederlandse gezondheidszorg wordt in toenemende mate geconfronteerd met dementie en de daarmee samenhangende zorg bij deze groep. Gebaseerd op antropologisch onderzoek, uitgevoerd in 2007, naar dementie en zorg bij oudere Turkse migranten in Amsterdam, wordt in dit artikel een beeld geschetst van hoe Turkse Nederlanders de klachten, passend bij dementie, van hun familieleden ervaren en hoe zij de zorg voor hen hierop aanpassen.
[Alzheimer, dementie, geriatrie, oud, migranten, zorg, illness, Turks]
GOEDELE A.M. DE CLERCK
“I don’t worry because I have my education”
Translated deaf people moving toward emancipation
In ethnographic interviews, ‘international deaf people’ who study at Gallaudet University, the world’s only university for deaf people, view their past, present, and future experiences through the lens of the ‘figured world’ of Gallaudet. In comparison with negative or limiting cultural constructions of deaf identity in their country of origin, cultural resources available at Gallaudet, such as deaf cultural rhetoric, sign language and deaf space, enable them to form positive (transnational) identities of ‘strong deaf people.’ Deaf peers create a ‘zone of proximal development’ that contributes to the personal development of international deaf people. This identity formation is marked by tension; as ‘translated [deaf] people,’ international deaf people constantly move between different cultural constructs of deaf identity and develop multiple identities. ‘Self-authoring’ may lead to the development of an ‘authorial stance’, which enables them to provide an adequate answer to new and changing situations. When returning home, this empowered deaf identity construction inspires and guides translocal agency. Acting as a ‘strong deaf person’ includes advocating for an equal position in society, both for oneself and for deaf peers. In this process of intercultural conflict and negotiation, deaf cultural identities may be transformed again.
[deaf identity, empowerment, agency, transnational contact, personal development]
In etnografische interviews, zien ‘internationale dove mensen’ die naar Gallaudet University komen, de enige dovenuniversiteit ter wereld in Washington, D.C., hun ervaringen van het verleden, het heden en de toekomst door de lens van de ‘figured world’ van Gallaudet. In vergelijking met negatieve of beperkende culturele constructies van dove identiteit in het land van oorsprong, laten de culturele bronnen aanwezig op Gallaudet, zoals dovencultuurretoriek, gebarentaal en deaf space, internationale doven toe om positieve (transnationale) identiteiten te vormen als ‘sterke doven’. Andere doven op Gallaudet creëren een ‘zone of proximal development’ die bijdraagt tot de persoonlijke ontwikkelingen van internationale doven. Deze identiteitsformatie wordt gekenmerkt door spanning. Als ‘translated [deaf] people’ bewegen internationale doven voortdurend tussen verschillende cultureel gesitueerde constructies van dove identiteiten en ontwikkelen ze multipele identiteiten. ‘Self-authoring’ kan leiden tot de ontwikkeling van een ‘authorial stance’, van waaruit internationale doven een adequaat antwoord kunnen bieden aan nieuwe en veranderende situaties. Bij terugkeer naar het thuisland inspireert en leidt deze empowerde dove identiteitsconstructie translocaal handelen. Handelen als een ‘sterke dove persoon’ houdt in dat men ijvert voor een gelijke positie in de maatschappij, zowel voor zichzelf als voor andere doven. In dit proces van interculturele onderhandeling en conflict, kunnen dove identiteiten opnieuw transformeren.
[dove identiteit, empowerment, handelen, transnationaal contact, persoonlijke ontwikkeling]
ARTHUR KLEINMAN & SJAAK VAN DER GEEST
‘Care’ in health care
Remaking the moral world of medicine
This article raises the question to what extent health care as practised in biomedicine includes care as a moral and existential value. The text is at the same time a ‘teaser’ to draw attention to an up-coming symposium on ‘Care and Health Care’. The authors argue that biomedicine needs a ‘remake’ to involve the care that characterises the moral world of human experience.
[care, health care, moral value, experience, biomedicine, symposium]
Dit artikel is een ‘smaakmaker’ voor een symposium over zorg en werpt de vraag op of ‘zorg’ als een existentiële en morele waarde aanwezig is in onze reguliere gezondheidszorg, gebaseerd op medische wetenschap. De auteurs zijn van mening dat de biomedische gezondheidszorg ingrijpend moet veranderen als zij ook zorg en aandacht wil besteden aan morele menselijke ervaringen.
[zorg, gezondheidszorg, morele waarde, ervaring, biomedische geneeskunde, symposium]